torsdag 12 november 2009

Kan en organisation bli mer framgångsrik genom att agera hedervärt?

Dr Kim Cameron från University of Michigan bedriver vetenskaplig forskning kring sambandet mellan organisationers "virtuousness" (ärbarhet, rättskaffenhet) och hurpass framgångsrika de är.

Uppfattningen att man kan göra affärer till varje pris är vanligare än man tror. Att vara en "hänsynslös affärsman" har snarast ansetts som en merit för att nå framgång. "Det är bara resultaten som räknas" och inte medlen är en annan liknande uppfattning.

Nu har man dock funnit statistiskt starka samband mellan en organisations ärbarhet, som kännetecknas av integritet, optimism, förlåtande, medkännande och tillit, och såväl den objektiva prestationsförmågan (finansiell, kvalitet) och den uppfattade prestationsförmågan (anställdas engagemang, omsättning).

En intressant studie är en som handlar om den amerikanska flygtransportindustrin som drabbades mycket hårt av attackerna den 11 september och framåt. De första dagarna efter attacken var det till och med förbjudet enligt lag att flyga. Därefter ökade lufttrafiken gradvis och antalet passagerare planade ut vid 80% av tidigare beläggning. Problemet var dock att flygbolagens ekonomiska modell räknade med en total beläggning av 86% för att gå jämnt ut ekonomiskt. Med andra ord förlorade de stora summor pengar varje dag.

Flygbolagen blev tvungna att skära ner på olika sätt och varje bolag har sin egen historia att berätta. De två bolag som drabbades allra hårdast var Southwest Airlines och USAir. Detta pga av att de flög korta pendlarsträckor, såsom Washington-New York och Chicago-Detroit, och folk började i allt större utsträcking välja tåg, buss eller bil framför flyget. Däremot valde flygbolagen helt skilda strategier för att hantera problemet. De flesta flygbolagen bestämde sig för att minska på personalen och USAir gick så långt att man sade upp alla kontrakt med affärspartners och sparkade var fjärde medarbetare utan vare avgångsvederlag, försäkring eller annan ersättning. Knappast en särskilt hedervärd strategi ur mänskligt perspektiv. Diagrammet nedan visar personalnedskärningarna i procent. Källa: Amerikanska Flygtransportindustrin.

Anställda som fick sluta efter 11 sep 2001


Southwest Airline däremot resonerade annorlunda. Trots att de förlorade 5 miljoner dollar om dagen vägrade de friställa några anställda, vilket vid första påseendet kan verka oförståndigt ifall man vill spara pengar.

Southwests CEO, Jim Parker, sa: "Det är klart att vi inte kan hålla på i all evighet, men vi är beredda att utstå en del bakslag, även vad gäller vårt börsvärde, för att bevara jobben för våra anställda. Ingenting dödar företagskulturen mer effektivt än att friställa. Därför har ingen har någonsin sparkats från Southwest. Att inte friställa skapar lojalitet, trygghetskänsla och tillit."

När sedan uppföljning gjordes av flygbolagens börvärde under den 5 efterföljande åren fanns ett obestridligt starkt samband mellan ärbarheten hos bolagens strategier och aktiernas värde.

Börsvärden sep 2001 - sep 2006


Även på Wall Street följde pengarna i kölvattnet efter ärbarhet. Dr. Cameron beskriver ett annat anmärkningsvärt projekt i sin bok: "Making the Impossible Possible", nämligen saneringen av Rocky Flats - det område där USA sedan 50-talet byggde kärnvapen - ett projekt som med hjälp av hedervärda mål och strategier gick 60 miljoner dollar under budget och blev klart 60 år för tidigt.



Det ser onekligen ut som om hedervärda metoder påverkar en organisations framgång positivt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar