Tänk om det fanns tre enkla regler som vem som helst kan rätta sig efter och som skulle kunna förvandla skolan till en plats som är befriad från mobbning och våld, droger och vandalisering?
Vi vill bygga en skola som lägger grunden till en positivare framtid. Därför är det viktigt att värdegrundsarbetet i skolan får en allt större plats i skolarbetet.
Idag ges på många håll undervisning i ämnet Livskunskap. I en motion till riksdagen (2009/10:Ub201 "Livskunskap i skolan") som lades i september, vill man bl. a. "göra ämnet livskunskap till en nationell kurs för gymnasieskolan". I motionen skriver man vidare att "i utvärderingar som genomförts under ett flertal år ger eleverna enormt positiv respons och betonar vikten av ämnet. Den kritik som förts fram är framförallt att man önskat ämnet tidigare och att kursen skulle vara längre".
Det är bra att det finns ett stort behov av värdegrundsskapande arbete i skolan, men frågan är om detta inte borde integreras i den ordinarie undervisningen i stället för att bli ett nytt ämne? I vilket fall som helst är det är ett betydelsefullt steg bort från taylorismens* skola som fortfarande i stor utsträckning ser som sin uppgift att "producera" arbetskraft till industrisamhället.
I avvaktan på att skola ska hinna ikapp det lär- och värdesamhälle vi är på väg in i, tvingas vi hantera olika uttryck för många barns och ungdomars frustration. Denna frustration kan ha flera andra orsaker än att de upplever undervisningen som inte anpassat till det moderna samhället. En sådan annan orsak är svåra familjeförhållanden vilket berörts i tidigare inlägg.
Nu finns det faktiskt tre enkla och egentligen ganska självklara regler, vilka baserar sig på de mest fundamentala värderingarna i samhället. Reglerna är också så beskaffade att man utan större svårigheter klarar av att rätta sig efter dem. De är mycket kraftfulla i all sin enkelhet och ger konkreta goda resultat i vardagen. De kallas rätt och slätt:
De Tre Grundreglerna
1. Du ska inte skada dig själv.
2. Du ska inte skada andra.
3. Du ska inte skada andras egendom.
Ju enklare desto bättre, eller hur? Reglerna är enligt erfarenhet mycket bra att ha som underlag för diskussion och tolkning i klassen i det värdegrundsskapande arbetet. Och inte minst kan De Tre Reglerna begripas och följas långt ner i åldrarna.
Hur tror du att en skola skulle se ut ifall man där kom överens att följa De Tre Grundreglerna?
* F.W. Taylor var en amerikansk ingenjör verksam kring förra sekelskiftet och som ibland sägs vara det löpande bandets fader. Den som är intresserad av en motsatt riktning kan titta på ett underhållande föredrag som hölls i början av 2007 av Sir Ken Robinson.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar